Karetní hra – Pokémon TCG (Trading Card Game)

Zápas v plném proudu

Pro hraní je třeba mít balík 60 karet obsahující pokémony, energie na nabíjení jejich útoků a pomocné karty trenérů. Pro začínající hráče se doporučuje mít od každého typu karet 20 kusů (20 pokémonů, 20 energií, 20 trenérů).

Balíček si můžete sestavit ze své sbírky kartiček a nebo koupit již předpřipravený balík (pod názvem Battle Deck) v obchodě cca za 400Kč … a ten postupně vylepšovat pomocí své sbírky. Nebo ČernýRytíř prodává připravené balíky 100-200 Kč – stačí k nim dokoupit vhodné energie.

Před samotnou hrou

Hrají vždy dva hráči. Každý z nich musí mít:

balík 60 karet. Karty stejného názvu se mohou vyskytovat maximálně 4x (max 4x pokémon MewTwo, i když je každý jiný), v balíčku může být jen 1 Radiant pokémon,

házecí minci – lze nahradit např. pětikorunou,

žetony poškození – existují speciální kostky, lze nahradit kostkou na člověče (každá tečka na kostce je rovna 10 bodům poškození), nebo vystříhat „žetony“ s číslicemi z papíru

ukazatele speciálních stavů – jako jsou popálení, otrava, zmatení, paralýza, spánek. Lze nahradit podomácku vyrobenými „žetonky“. Stavy se značí i natočením karty. Např. spánek, se značí tak, že pokémon karta se položí na levý hřbet (jako, když spí na zádech – naležato). Doma jsme ze začátku značili i tyto stavy žetony místo natočením karet.

Žetony poškození a speciální stavy

Pro hru samotnou se používají herní podložky. V koupeném připraveném balíčku bývá i jednoduchá papírová podložka znázornující umístění jednotlivých karet ve hře. Osobně používám kus staré deky, kdy se karty lépe zvedají ze stolu – nemusím je nehtem „podebírat“ při zvednutí.

Vhodné je mít karty v obalech, aby se nepoškodily.

Karty

Karty se dělí na pokémony, energie a trenéry. Pokémoni útočí, k jejich útoku potřebujete pokémona nabít energií. Trenérské karty pomáhají léčit, hledat v balíku správné karty a pod. Ze začátku se doporučuje kombinace 20 karet od každého druhu.

Karta stejného názvu může být v balíku maximálně 4x (platí to jak pro pokémony, tak i pro trenéry).

Pokémon karty mají v horní části údaje o vývojovém stadiu. Basic je základní pokémon a z něj se může vyvinou Stage1 (stupeň 1) a z něj Stage2.

Stadia poémona

Následuje jméno pokémona. Pokémon stejného jména může být v balíčku maximálně 4x. Můžeme tedy v balíku mít 4x Mewtwo, 4x Mewtwo V a 4x Mewtwo VSTAR.

HP jsou Hit Points (body výdrže), tj. kolik poškození může pokémon obdržet, než je poražen. Pokémon s 60HP končí při zásahu útokem 60 a vyšším.

Typ udává, jakého typu jsou útoky pokémona a jaký je pokémon. Toto je důležité, protože některý typ je odolnější oproti útoku jiného typu, nebo naopak je odolný. Tyto informace nalezneme na spodní části karty.

Mew jakožto psychický typ je odolný (resistance) vůči bojovým útokům. Každý útok vedený od bojového (fighting) pokémona je snížen o 30HP. Útok fighting pokémona s hodnotou 40 ubere Mew jen 10HP. Naopak Mew má slabost (weakness) na temné (dark) útoky. Když zaútočí dark pokémon na Mew, je hodnota útoku zdvojnásobena. Zaútočí-li dark pokémon útokem 30, vyřadí Mew z boje jednou ranou.

Ve spodní části karty vedle odolnosti a slabin je uvedena cena za stažení z aktivní pozice na lavičku (retreat). Pokud chce hráč stáhnout Mew, aby nezemřel a nahradit ho jiným, musí z Mew odhodit 1 kartu energií. Pokud pokémon nemá dostatek energie, nemůže být stažen na lavičku.

Uprostřed pokémonské karty jsou uvedeny útoky a schopnosti (Ability). Útok je popsán potřebou nabití energiemi a sílou útoku. Energie musí být typu, který je uveden u daného útoku. Pokud je ukazatel typu „hvězda“, může být pokémon nabitý libovolnou energií. Mew tak k útoku Psyshot potřebuje nabití jednou energié psychickou a pak libovolnou energií (např. 2x psychická nebo 1x psychická + 1x ohnivá). Dále vedle jména útoku je uvedena velikost poškození.

Někteří pokémoni mají útoky vyžadující nabytí libovolnými energiemi. Většinou jsou to neutrální pokémoni, ale lze najít např. temné pokémony, které můžeme nabít libovolnou energií.

Dovednosti (Ability) může pokémon použít v průběhu kola, ještě před útokem. Některé Ability jsou omezené na situaci, kdy je pokémon na pozici active.

Pokémon může být postihnut speciálním stavem (někdy i více najednou). Speciální stavy můžou být na pokémona seslány společně s útokem nebo pomocí Ability. Speciální stav může být vyléčen vývinem pokémona na další stadium, stažením na bench, nebo pomocí trenérské karty. Po takovéto akci zmizí z pokémona speciální stav, ale body poškození zůstávají.

Popálení (Burned) – umístění ukazatele popálení. Mezi koly jednotlivých hráčů (pokémon checkup) obdrží pokémon poškození 20HP. Poté si hodí mincí – pokud padne hlava, pokémon není již více popálen.

Otrava (Poisoned) – umístění ukazatele otravy. Při pokémon checkup obdrží pokémon poškození 10HP. Pokémon zůstává otráven do vyléčení (vývin, stažení, trenér).

Zmatení (Confused) – pokémon karta otočena vzhůru nohami. Před útokem si hráč hodí mincí. Pokud padne pana, útok se provede normálném způsobem. Pokud padne orel, útočící pokémon obdrží poškození 30HP. Stav přetrvává do vyléčení.

Paralýza (Paralyzed) – pokémon karta otočena po směru hodinových ručiček – jako když spadne na obličej. Pokémon nemůže útočit ani se stáhnout. Po skončení kola hráče se pokémon z paralýzy probere.

Spánek (Asleep) – karta otočena proti směru ručiček – jako když spí na zádech. Pokémon nemůže útočit ani se stáhnout. Při pokémon checkupu se pokémon probudí při hození pany na minci, jinak spí dál.

Pokémon může být postihnutý více speciálními efekty. Jedním efektem s otáčením karty, jedním popálením a otravou. Když nemáte svůj den, může mít Váš pokémon popálení, otravu a zmatení. Při pokémon checkup může tak obdržet poškození 60HP.

Speciální stavy

Při výběru herního balíčku a při výběru typu pokémonů je dobré brát v potaz schopnost při útocích udělovat speciální stavy.

Ohnivý typ – útok působí často popálení.

Travní a temný typ – útoky mohou způsobit otravu.

Bleskový typ – může způsobit omráčení.

Psychický typ – můžou způsobit spánek, zmatení i otravu.

Trenérské karty se dělí na Supporter (podpora), Item (předmět), Pokémon tool (pokémonská pomůcka) a Stadium (stadion). Trenéři se využívají v hledání určitého pokémona v decku, lízání karet navíc, uzdravování pokémonů a pod.

Supporter – tuto kartu nesmí hrát začínající hráč ve svém prvním kole. Supporter se může hrát jen jednou za tah hráče.

Item – těchto trenérů se může hrát libovolný počet v tahu.

Pokémon tool – těchto karet se může hrát libovolný počet v tahu. Tato karta se přiřadí k jakémukoliv pokémonovi. Pokémon může mít přiřazen jen jeden Pokémon tool. Nový Tool nahrazuje u pokémona jeho minulý.

Stadium – stadion lze zahrát v tahu jen jednou. Tato karta platí pro oba hráče. Vyloží-li hráč stadion kartu, nahrazuje jí předcházející kartu stadionu.

Karty energií jsou pogřeba k nabití útoků pokémonů, nebo jejich stažení na lavičku. Potřeba energie určitého typu je znázorněna u útoku pokémona.

Neutrální (normal) typ pokémona může být nabit jakoukoliv energií.

Jsou i speciální energie, jako je např. Double energy. Tato jedna karta poskytuje dvě normal energy. Další speciální energie mají např. vlastnost, že při odhození této energie při útoku, se tato energie vrátí zpět k pokémonovi.

Karty energií

Začátek

Na začátku se určí, kdo bude házet mincí o to, kdo bude hrát první. Doma děláme, že mladší hráč (nebo dívka, nebo méně zkušený hráč) si zvolí panu nebo orla (panna je na pokémon minci obrázek, na desetikoruně strana s číslicí 10) a druhý hráč hodí mincí. Kdo vyhraje hod mincí si určí jestli chce jít na tah první nebo druhý.

Hráč, který začíná, nemuže v prvním kole použít kartu trenéra Supporter a nemůže útočit.

Herní plán

Každý hráč si poctivě zamíchá svůj Deck (balíček) a vezme si z vrchu 7 karet. V kartách si každý najde Basic pokémona (základního pokémona – ne vývojové stadium). Basic pokémona si dá rubem nahoru (aby protihráč kartu neviděl) na pozici Aktivního pokémona. Jestliže má hráč v líznutých kartách jiného basic pokémona, můžete si ho dát rubem nahoru na pozici Bench (lavičky / střídačky).

Pokud hráč nemá v líznutých kartách basic pokémona, vrátí karty nazpět, zamíchá si svůj deck a lízne si nových 7 karet. Jeho protihráč má tak možnost líznout si 1 kartu navíc. Před vrácením karet do decku se karty ukážou protihráči, že v nich opravdu nemáte basic pokémona. Toto se opakuje do té doby, dokud nemáte basic pokémona alespoň na pozici active.

Ostatní karty z líznutých sedmi si necháváte v ruce tak, aby na ně protihráč neviděl.

Poté každý hráč vezme z decku horních 6 karet a umístí je na pozici Price cards (odměnových karet) rubem nahoru.

Příprava je hotová – Let´s battle!

Samotná hra

Hru začíná prvním kolem hráč podle hodu mincí. Jak je napsáno výše, v prvním tahu nemůže první hráč použít trenérskou kartu supporter a nemůže zaútočit.

Tah se skládá z následujících kroků:

Hráč si lízne kartu ze svého decku.

Poté hráč může provést tyto akce:

  • Z ruky dá libovolný počet basic pokémonů na lavičku (maximální počet benched pokémonů je 5).
  • Vyvinout jakéhokoliv active / benched pokémona, který je ve hře minimálně z předchozího kola (nemůžete v jednom tahu vyložit z ruky basic pokémona a hned ho vyvinout). Při vývinu se z pokémona odstraní veškeré speciální stavy, a ponechájí se na něm body poškození a přiřazené energy.
  • Vyměnit jednou aktive pokémona za jiného na lavičce. Při stažení na lavičku zůstávají pokémonovi body poškození, ale jsou z něj ostraněny speciání stavy. Každý poémon má uvedeno, kolik energy karet je z něj odhozeno (discard pack) při stažení – tzv. retreat cost. Pokud pokémon nemá uvedený počet energií, nemůže být stažen na lavičku.
  • Přiřadit z ruky jen 1 energy libovolnému pokémonovi.
  • Použít Ability (dovednost) libovolného počtu pokémonů. Tyto akce se nepovažují za útok a můžou být použity v prvním kole prvního hráče.
  • Zahrát Trenéra:
    • Stadion – v jednom kole může být zahrán jen 1 stadion. Při nahrazení stadionu jiným, jde původní do discard pack. Nelze nahradit stadion stejným.
    • Item – v jednom kole lze zahrát libovolná počet těhto karet.
    • Tool – v jednom kole lze zahrát libovolná počet těhto karet. Každý pokémon může mít přiřazen jen jeden tool.
    • Supporter – v jednom kole může být zahrán jen 1 supporter.

Tah končí hráč útokem aktivního pokémona. Útok může být proveden jen v případě, že pokémon je nabitý dostatečným počtem vhodných energií a jeho stav útok umožňuje.

Konec

Hráč vyhrává pokud:

  • si vezme svou poslední price card,
  • pokud porazil protivníkova aktivního pokémona a protihráč nemá na lavičce žádného jiného, kterého by do bitvy z lavičky nasadil,
  • pokud si protivník na začátku svého tahu nemůže líznout – má prázdný deck.

Vždy je tak mít na paměti, že hráč musí mít alepsoň jednoho pokémona na lavičce. A není také vždy rozumné si pomocí abilit a trenérů lízat více a více karet z decku a zbytečně házet karty z ruky do discard packu.

↑Nahoru.